Ön a PTE aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező hallgatójaként diákigazolványra jogosult. A diákigazolvány igénylése elektronikus úton történik. Érvényes diákigazolvány igényléssel utazási kedvezményre jogosító igazolást kaphat a diákigazolvány legyártásáig.
A diákigazolvány igénylésének oka lehet: első igénylés, adatváltozás miatti igénylés, új igénylés téves adatok miatt, elvesztés miatti igénylés.
Diákigazolvány ügyintézés helye
A diákigazolvány ügyintézést a Központi Tanulmányi Iroda (KTI) vagy az adott Kar Tanulmányi Osztálya végzi.
Az ÁJK, ÁOK, GYTK, KTK hallgatói esetében a diákigazolvány ügyintézés a KTI hatásköre, kivéve az ÁJK szakirányú továbbképzésben résztvevő hallgatóit, valamint az ÁOK és GYTK doktorandusz hallgatóit. Ezekben az esetekben az érintett Kar TO-ja, illetve doktori irodája végzi az ügyintézést.
A BTK, ETK, KPVK, MIK, MK, TTK hallgatói esetében a kar Tanulmányi Osztályán megadott módon történik az ügyintézés.
A BTK és a TTK azon hallgatói, akik pedagógus képzési területhez tartozó képzésben folytatnak tanulmányokat (osztatlan kétszakos tanárképzés, rövid ciklusú tanári mesterképzés, vagy a pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzések) az újonnan létrejött Pedagógusképző Központ Közismereti Tanárképzési Alközponthoz tudnak fordulni a diákigazolvány ügyintézéssel.
Diákigazolvány ügyintézés időszaka
Új diákigazolvány igénylés az őszi félévben a szorgalmi időszak kezdetétől (szeptember eleje) január utolsó munkanapjáig, a tavaszi félévben a szorgalmi időszak kezdetétől (február eleje) június utolsó munkanapjáig kerül továbbításra az elektronikus rendszerben.
A diákigazolvány igénylésének folyamata:
- Okmányiroda felkeresése
- NEK adatlap ellenőrzése
- Igénylés rögzítése
- Igazolás kiadása (utazási kedvezmény igénybevétele)
- Hibás igénylés javítása
- Diákigazolvány legyártása, átvétele
1. Okmányiroda felkeresése
Első lépésként fel kell keresnie a helyi Okmányirodát, ahol rögzítik személyes adatait, fényképét, aláírását diákigazolvány igénylés céljából. Az Okmányirodában kapott NEK adatlap a diákigazolvány ügyintézés alapja. Szerepel rajta a „NEK-azonosító”, mely egy 16 karakterből álló adatsor (220407-BAR030-0001).
Újabb diákigazolvány igénylés esetén, amennyiben Ön már rendelkezik 5 évnél nem régebben kiállított NEK adatlappal, az azon szereplő személyes adatai helyesek és megegyeznek a Neptunban rögzített adataival, nem szükséges új NEK-adatlapot igényelnie, korábbi NEK-adatlappal is indíthat új igénylést a Neptunban.
ÚJ - NEK adatlap készítésére most már lehetőség van a magyarorszag.hu oldalon keresztül is azoknak akik Ügyfélkapu regisztrációval rendelkeznek. Ennek feltételeiről ITT olvashat.
2. NEK adatlap ellenőrzése
A sikeres diákigazolvány-igényléshez a NEK adatlapon rögzített személyes adatainak (viselt és születési név, édesanya születési neve, nem, állampolgárság, születési hely, születési idő) karakterre pontosan egyeznie kell a Neptun rendszerben található adatokkal.
Amennyiben hibát talál a Neptunban szereplő adatokban, úgy fel kell vennie a kapcsolatot a Tanulmányi Osztállyal és kérnie kell annak javítását. Ha a NEK adatlapon szereplő adatok nem megfelelőek, akkor új NEK adatlapot kell csináltatnia.
Ameddig a NEK adatlapon és a Neptunban rögzített adatok eltérnek, a továbbított igénylés visszautasításra kerül, az eltérés javításáig az igazolvány nem kerül legyártásra.
3. Igénylés rögzítése
Diákigazolvány igénylés rögzítésére folyamatosan van lehetőség, de az legkorábban a szorgalmi időszak első hetének a végén lesz küldhető a FIR-be (Felsőoktatási Információs Rendszer), miután az igényléshez kapcsolódó adott féléves hallgatói jogviszony már jelentésre került.
Újonnan beiratkozó hallgató esetében az igénylés csak azután indítható, ha sikeres beiratkozását a TO jóváhagyta és az így létrejött jogviszony jelentésre került a FIR-be.
Az igénylés rögzítése előtt, amennyiben több képzésen, esetleg több Karon folytat/folytatott tanulmányokat, akkor az igénylés előtt ellenőrizze, hogy a megfelelő képzésen állva kezdi-e el az igénylési folyamatot.
A Neptunban az Ügyintézés menü Diákigazolvány igénylés menüpontja alatt, az Új igénylés indítására kattintva indíthatja el igénylését:


A felugró ablakban meg kell adnia a NEK adatlap jobb felső sarkában található NEK-azonosító számát (kötőjelek nélkül).
Be kell állítania az igénylés indokát (Első igénylés-Adatváltozás miatt-Új igénylés téves adatok miatt-Előző diákigazolvány sérülése miatt-Elveszett)

Néhány igénylés indok részletezve:
- Az adatváltozás indokot abban az esetben kérjük kiválasztani, amennyiben a hallgató neve, lakcíme vagy a képzési helye (pl. munkarend, telephely) változott vagy az igazolvány érvényességi idejének lejárta miatt szeretne új igazolványt.
- Új igénylés téves adatok miatt indok abban az esetben kerüljön kiválasztásra, ha a legyártott igazolvány téves adatokat tartalmaz.
- Első igénylés a PTE-n belül indított első diákigazolvány igénylést jelenti.
Az igénylés rögzítésekor ki kell választania az igazolványra kerülő címet. Címként a Neptunban rögzített állandó vagy tartózkodási cím adható meg.
Magyar állampolgársággal rendelkezőknek a diákigazolványra kerülő lakcím csak a lakcímigazoló kártyáján feltüntetett adatokkal megegyező cím lehet! Ez vonatkozik a kettős állampolgárságú hallgatókra is (esetükben gyakori, hogy az állandó lakóhely: Külföldi cím). Ha Ön külföldi állampolgárként nem rendelkezik magyar lakcímet igazoló kártyával, a tanulmányi rendszerben szerepelnie kell a külföldi lakcímének. Ebben az esetben diákigazolványára a "Külföldi cím" felirat kerül.
Amennyiben a PTE mellett más felsőoktatási intézményben is tanul, lehetősége van olyan diákigazolványt igényelni, melyen mindkét intézmény feltüntetésre kerül. Ezzel a lehetőséggel akkor élhet, ha mind a két intézményben azonos tagozaton tanul (pl.: nappali-nappali vagy levelező-levelező). Ebben az esetben másodlagos intézményként kell megadnia a másik felsőoktatási intézményt és annak nyomdai kódját. Másodlagos intézmény megjelölésnél a másik intézmény által kiállított hallgatói jogviszony igazolás megküldése is szükséges az igénylés elindításához.
A diákigazolvány igénylés véglegesítéséhez a Mentés feliratra kell kattintania.
FONTOS! Az újonnan indított – nem első igénylés indokkal rögzített - diákigazolvány igényléseket csak akkor továbbítjuk a gyártó felé, ha a hallgató, akinek volt korábbi PTE-s igazolványa, azt beszolgáltatja.
4. Igazolás kiadása (diákigazolvány elkészültéig használható ideiglenes igazolás)
Amennyiben az igénylés megfelel a küldési feltételeknek (bejelentett aktív hallgatói jogviszony a FIR-ben; érvényes megadott lakcím; érvényes NEK adatlap; igénylés oka megfelelő), rögzítés után továbbításra kerül az Oktatási Hivatalba (OH). Miután az igénylést az OH befogadta, lehetőség van igazolás kiállítására, mely a diákigazolvány elkészültéig használható. Nappali tagozatos hallgatóknál ez főként az utazási kedvezmény igénybevételéhez szükséges. Az igazolás a kiállítástól számított 60 napig érvényes. Amennyiben a 60 nap lejárta után a diákigazolvány még nem készült el, Ön újabb igazolást kaphat.
Az igazolás kiállítása iránti igényét jeleznie kell a diákigazolvány ügyintézés helyén.
FONTOS! A QR-kódos ideiglenes igazolás eredetiben, fényképes személyazonosító okmánnyal együtt érvényes.
Felhívjuk a figyelmét, hogy 2024. március 1-től változtak a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményei. Utazási kedvezményre diákigazolvány alapján a nappali és esti tagozaton tanuló hallgatók jogosultak. Az erről szóló rendeletet ITT olvashatja.
5. Hibás igénylés javítása
Az igénylés állapotát nyomon követheti a tanulmányi rendszeren keresztül.

Amennyiben a beküldött igénylés adatai nem egyeznek a NEK adatlapon vagy a Személyi és lakcímnyilvántartó rendszerben rögzített adatokkal, az igénylés visszautasításra kerül. A NEK gyártás visszautasítva állapot azt jelenti, hogy az igénylés hibás. Ebben az esetben küldje meg a NEK adatlapot az infokti@pte.hu e-mail címre, hogy ellenőrizni tudjuk az adatokat. Az eltérés egyik oka lehet a személyi adatok eltérése, vagyis a NEK adatlapon található adatok nem egyeznek meg karakterre pontosan a Neptunban rögzített adatokkal.
Az eltérés másik oka lehet, hogy az igénylés nem a megfelelő címadattal került továbbításra (például tartózkodási lakcímet jelölt meg, de az nincs bejelentve), ebben az esetben a kari Tanulmányi Osztályon kell kérnie, hogy a megfelelő címadat rögzítésre kerüljön, s a módosítás tényét jelezze a diákigazolvány ügyintézés helyén.
A hiba javításának jelzése után az igénylést újra továbbítjuk az OH felé.
6. Diákigazolvány legyártása, átvétele
A legyártott diákigazolványok az intézménybe kerülnek továbbításra. Ha az igazolvány kiadhatóvá válik, Neptun üzenetben és emailben küldünk értesítést.
Amennyiben a diákigazolvány átvételéről a KTI-től kap értesítést, akkor azt követően a time.pte.hu időpontfoglaló rendszeren keresztül tud időpontot foglalni a személyes átvételhez. Amennyiben az igazolvány ügyintézése nem a KTI-hez tartozik, akkor a Kar által küldött tájékoztatás szerint tudja átvenni az elkészült igazolványt.
Kivételes esetben élhet a postai kiküldés lehetőségével (pl. levelező tagozatos képzésben vesz részt). A postán úton történő diákigazolvány átvétel/érvényesítés díja 1.500,- forint. Amennyiben a diákigazolvány ügyintézés a KTI-hez tartozik, a tétel kiírása és kiegyenlítése után jeleznie kell az infokti@pte.hu címen, hogy kéri a diákigazolvány kipostázását. Egyéb esetben a Kar által küldött tájékoztatás szerint kell eljárnia. (Érvényesítő matricát felragasztás nélkül nem postázunk. Felsőbb éves hallgatónak a fent írtak teljesítése mellett a diákigazolványt el kell küldenie az érvényesítés helyére.)
A diákigazolvány csak érvényesítő matricával ellátva érvényes! Diákigazolványt csak érvényesítve, aktív hallgatói jogviszony esetén lehet kiadni.