Diákigazolvány Ügyintézés

 

Ön a PTE aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező hallgatójaként diákigazolványra jogosult. A diákigazolvány igénylése elektronikus úton történik. Érvényes diákigazolvány igényléssel utazási kedvezményre jogosító igazolást kaphat a diákigazolvány legyártásáig.

A diákigazolvány igénylésének oka lehet: első igénylés, adatváltozás miatti igénylés, új igénylés téves adatok miatt, elvesztés miatti igénylés.

 

Diákigazolvány ügyintézés helye

A diákigazolvány ügyintézést a Központi Tanulmányi Iroda (KTI) vagy az adott Kar Tanulmányi Osztálya végzi.

Az ÁJK, ÁOK, GYTK, KTK hallgatói esetében a diákigazolvány ügyintézés a KTI hatásköre, kivéve az ÁJK szakirányú továbbképzésben résztvevő hallgatóit, valamint az ÁOK és GYTK doktorandusz hallgatóit. Ezekben az esetekben az érintett Kar TO-ja, illetve doktori irodája végzi az ügyintézést.

A BTK, ETK, KPVK, MIK, MK, TTK hallgatói esetében a kar Tanulmányi Osztályán megadott módon történik az ügyintézés.

A BTK és a TTK azon hallgatói, akik pedagógus képzési területhez tartozó képzésben folytatnak tanulmányokat (osztatlan kétszakos tanárképzés, rövid ciklusú tanári mesterképzés, vagy a pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzések) az újonnan létrejött Pedagógusképző Központ Közismereti Tanárképzési Alközponthoz tudnak fordulni a diákigazolvány ügyintézéssel.

 

Diákigazolvány ügyintézés időszaka

Új diákigazolvány igénylés az őszi félévben a szorgalmi időszak kezdetétől (szeptember eleje) január utolsó munkanapjáig, a tavaszi félévben a szorgalmi időszak kezdetétől (február eleje) június utolsó munkanapjáig kerül továbbításra az elektronikus rendszerben. 

 

A diákigazolvány igénylésének folyamata:
  1. Okmányiroda felkeresése
  2. NEK adatlap ellenőrzése
  3. Igénylés rögzítése
  4. Igazolás kiadása (utazási kedvezmény igénybevétele)
  5. Hibás igénylés javítása
  6. Diákigazolvány legyártása, átvétele 

1. Okmányiroda felkeresése

Első lépésként fel kell keresnie a helyi Okmányirodát, ahol rögzítik személyes adatait, fényképét, aláírását diákigazolvány igénylés céljából. Az Okmányirodában kapott NEK adatlap a diákigazolvány ügyintézés alapja. Szerepel rajta a „NEK-azonosító”, mely egy 16 karakterből álló adatsor (220407-BAR030-0001).

Újabb diákigazolvány igénylés esetén, amennyiben Ön már rendelkezik 5 évnél nem régebben kiállított NEK adatlappal, az azon szereplő személyes adatai helyesek és megegyeznek a Neptunban rögzített adataival, nem szükséges új NEK-adatlapot igényelnie, korábbi NEK-adatlappal is indíthat új igénylést a Neptunban.

ÚJ - NEK adatlap készítésére most már lehetőség van a magyarorszag.hu oldalon keresztül is azoknak akik Ügyfélkapu regisztrációval rendelkeznek. Ennek feltételeiről ITT olvashat. 


2. NEK adatlap ellenőrzése

A sikeres diákigazolvány-igényléshez a NEK adatlapon rögzített személyes adatainak (viselt és születési név, édesanya születési neve, nem, állampolgárság, születési hely, születési idő) karakterre pontosan egyeznie kell a Neptun rendszerben található adatokkal.

Amennyiben hibát talál a Neptunban szereplő adatokban, úgy fel kell vennie a kapcsolatot a Tanulmányi Osztállyal és kérnie kell annak javítását. Ha a NEK adatlapon szereplő adatok nem megfelelőek, akkor új NEK adatlapot kell csináltatnia.

Ameddig a NEK adatlapon és a Neptunban rögzített adatok eltérnek, a továbbított igénylés visszautasításra kerül, az eltérés javításáig az igazolvány nem kerül legyártásra. 


3. Igénylés rögzítése

Diákigazolvány igénylés rögzítésére folyamatosan van lehetőség, de az legkorábban a szorgalmi időszak első hetének a végén lesz küldhető a FIR-be (Felsőoktatási Információs Rendszer), miután az igényléshez kapcsolódó adott féléves hallgatói jogviszony már jelentésre került. 

Újonnan beiratkozó hallgató esetében az igénylés csak azután indítható, ha sikeres beiratkozását a TO jóváhagyta és az így létrejött jogviszony jelentésre került a FIR-be. 

Az igénylés rögzítése előtt, amennyiben több képzésen, esetleg több Karon folytat/folytatott tanulmányokat, akkor az igénylés előtt ellenőrizze, hogy a megfelelő képzésen állva kezdi-e el az igénylési folyamatot. 

A Neptunban az Ügyintézés menü Diákigazolvány igénylés menüpontja alatt, az Új igénylés indítására kattintva indíthatja el igénylését:

 

 

 

A felugró ablakban meg kell adnia a NEK adatlap jobb felső sarkában található NEK-azonosító számát (kötőjelek nélkül).

Be kell állítania az igénylés indokát (Első igénylés-Adatváltozás miatt-Új igénylés téves adatok miatt-Előző diákigazolvány sérülése miatt-Elveszett)

 

Néhány igénylés indok részletezve:

  • Az adatváltozás indokot abban az esetben kérjük kiválasztani, amennyiben a hallgató neve, lakcíme vagy a képzési helye (pl. munkarend, telephely) változott vagy az igazolvány érvényességi idejének lejárta miatt szeretne új igazolványt.
  • Új igénylés téves adatok miatt indok abban az esetben kerüljön kiválasztásra, ha a legyártott igazolvány téves adatokat tartalmaz.
  • Első igénylés a PTE-n belül indított első diákigazolvány igénylést jelenti. 

Az igénylés rögzítésekor ki kell választania az igazolványra kerülő címet. Címként a Neptunban rögzített állandó vagy tartózkodási cím adható meg.

Magyar állampolgársággal rendelkezőknek a diákigazolványra kerülő lakcím csak a lakcímigazoló kártyáján feltüntetett adatokkal megegyező cím lehet! Ez vonatkozik a kettős állampolgárságú hallgatókra is (esetükben gyakori, hogy az állandó lakóhely: Külföldi cím).  Ha Ön külföldi állampolgárként nem rendelkezik magyar lakcímet igazoló kártyával, a tanulmányi rendszerben szerepelnie kell a külföldi lakcímének. Ebben az esetben diákigazolványára a "Külföldi cím" felirat kerül.

Amennyiben a PTE mellett más felsőoktatási intézményben is tanul, lehetősége van olyan diákigazolványt igényelni, melyen mindkét intézmény feltüntetésre kerül. Ezzel a lehetőséggel akkor élhet, ha mind a két intézményben azonos tagozaton tanul (pl.: nappali-nappali vagy levelező-levelező). Ebben az esetben másodlagos intézményként kell megadnia a másik felsőoktatási intézményt és annak nyomdai kódját. Másodlagos intézmény megjelölésnél a másik intézmény által kiállított hallgatói jogviszony igazolás megküldése is szükséges az igénylés elindításához.

A diákigazolvány igénylés véglegesítéséhez a Mentés feliratra kell kattintania.

FONTOS! Az újonnan indított – nem első igénylés indokkal rögzített - diákigazolvány igényléseket csak akkor továbbítjuk a gyártó felé, ha a hallgató, akinek volt korábbi PTE-s igazolványa, azt beszolgáltatja.


4. Igazolás kiadása (diákigazolvány elkészültéig használható ideiglenes igazolás)

Amennyiben az igénylés megfelel a küldési feltételeknek (bejelentett aktív hallgatói jogviszony a FIR-ben; érvényes megadott lakcím; érvényes NEK adatlap; igénylés oka megfelelő), rögzítés után továbbításra kerül az Oktatási Hivatalba (OH). Miután az igénylést az OH befogadta, lehetőség van igazolás kiállítására, mely a diákigazolvány elkészültéig használható. Nappali tagozatos hallgatóknál ez főként az utazási kedvezmény igénybevételéhez szükséges. Az igazolás a kiállítástól számított 60 napig érvényes. Amennyiben a 60 nap lejárta után a diákigazolvány még nem készült el, Ön újabb igazolást kaphat.

Az igazolás kiállítása iránti igényét jeleznie kell a diákigazolvány ügyintézés helyén.

FONTOS! A QR-kódos ideiglenes igazolás eredetiben, fényképes személyazonosító okmánnyal együtt érvényes.

Felhívjuk a figyelmét, hogy 2024. március 1-től változtak a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményei. Utazási kedvezményre diákigazolvány alapján a nappali és esti tagozaton tanuló hallgatók jogosultak. Az erről szóló rendeletet ITT olvashatja.


5. Hibás igénylés javítása

Az igénylés állapotát nyomon követheti a tanulmányi rendszeren keresztül.

 

Amennyiben a beküldött igénylés adatai nem egyeznek a NEK adatlapon vagy a Személyi és lakcímnyilvántartó rendszerben rögzített adatokkal, az igénylés visszautasításra kerül. A NEK gyártás visszautasítva állapot azt jelenti, hogy az igénylés hibás. Ebben az esetben küldje meg a NEK adatlapot az infokti@pte.hu e-mail címre, hogy ellenőrizni tudjuk az adatokat. Az eltérés egyik oka lehet a személyi adatok eltérése, vagyis a NEK adatlapon található adatok nem egyeznek meg karakterre pontosan a Neptunban rögzített adatokkal. 

Az eltérés másik oka lehet, hogy az igénylés nem a megfelelő címadattal került továbbításra (például tartózkodási lakcímet jelölt meg, de az nincs bejelentve), ebben az esetben a kari Tanulmányi Osztályon kell kérnie, hogy a megfelelő címadat rögzítésre kerüljön, s a módosítás tényét jelezze a diákigazolvány ügyintézés helyén. 

A hiba javításának jelzése után az igénylést újra továbbítjuk az OH felé.


6. Diákigazolvány legyártása, átvétele

A legyártott diákigazolványok az intézménybe kerülnek továbbításra. Ha az igazolvány kiadhatóvá válik, Neptun üzenetben és emailben küldünk értesítést. 

Amennyiben a diákigazolvány átvételéről a KTI-től kap értesítést, akkor azt követően a time.pte.hu időpontfoglaló rendszeren keresztül tud időpontot foglalni a személyes átvételhez. Amennyiben az igazolvány ügyintézése nem a KTI-hez tartozik, akkor a Kar által küldött tájékoztatás szerint tudja átvenni az elkészült igazolványt.

Kivételes esetben élhet a postai kiküldés lehetőségével (pl. levelező tagozatos képzésben vesz részt).  A postán úton történő diákigazolvány átvétel/érvényesítés díja 1.500,- forint. Amennyiben a diákigazolvány ügyintézés a KTI-hez tartozik, a tétel kiírása és kiegyenlítése után jeleznie kell az infokti@pte.hu címen, hogy kéri a diákigazolvány kipostázását. Egyéb esetben a Kar által küldött tájékoztatás szerint kell eljárnia. (Érvényesítő matricát felragasztás nélkül nem postázunk. Felsőbb éves hallgatónak a fent írtak teljesítése mellett a diákigazolványt el kell küldenie az érvényesítés helyére.)

A diákigazolvány csak érvényesítő matricával ellátva érvényes! Diákigazolványt csak érvényesítve, aktív hallgatói jogviszony esetén lehet kiadni.